לפני שחותמים על חוזה שכירות - טיפים למשכיר ולשוכרים

לפני שחותמים על חוזה שכירות – טיפים למשכיר ולשוכרים

הכירו את מפת האינטרסים של חוזה שכירות וקבלו טיפים שיעזרו לכם להתכונן, לחסוך זמן וכסף ולהבטיח יחסים שקטים עם השוכר/משכיר. בקיצור, מהפכה

חוזה שכירות הינו מסמך משפטי שמסדיר השכרת נכס בין בעל הנכס (המשכיר) לבין המשתמשים בנכס (השוכרים). חוזי שכירות קיימים במגזר הפרטי, לצרכי דיור, ובמגזר העסקי.

חוזה שכירות – מפת האינטרסים

למשכיר יש שלושה אינטרסים ברורים: ראשית, לקבל את תשלומי שכר הדירה כסדרם; שנית, להגן על הנכס ועל שוויו; שלישית, להיות בטוח שהנכס יחזור לשליטתו המלאה בעת הצורך ובמצב סביר.
לכן חוזה שכירות כולל פרקים העוסקים בהסדרי התשלומים ובטחונות לתשלומים, אחריות לנזק ולתיקון, והסדרי פינוי.
לשוכרים יש שני אינטרסים: ראשית, לקבל תמורה בעד שכר הדירה. כלומר, דירה תקינה ומתפקדת עם בעל בית שמטפל במהירות במה שצריך. שנית, להגן על הרכוש שהביאו עמם לדירה.

טיפים למשכירי דירה

  • אבטחת האינטרסים שלך, המשכיר, מעוגנת בחוזה השכירות. לכאורה הוא מעניק הגנה אופטימלית, אלא שהניסיון מוכיח כי חוזה שכירות, ככל שהוא קשוח, לא כדאי לחתום עם כל אחד.
  • הכלי הראשוני לזהירות הוא, כמובן, התרשמות אישית מהשוכרים. רצוי מאוד לקיים יותר מפגישה אחת פנים אל פנים, על מנת להעמיד במבחן את הרושם הראשוני. שיטוט במדיה חברתית יכול לעזור לקבלת תמונה.
  • ניתן לבדוק היסטוריה התנהגותית ופיננסית של שוכר פוטנציאלי. אפשר לדרוש הצגת דפי בנק כדי לבחון יציבות, מומלץ לבדוק האם חשבון הבנק מוגבל (באמצעות שירות מקוון בתשלום) ולנסות לגלות האם יש היסטוריה בעייתית של השכרת דירות, כגון חובות כספיים ונזקים לדירות. לשוכר שיכול להציג מסמך 'איתנות פיננסית' מהבנק, יש כמובן יתרון.
  • הדרך היעילה ביותר להבטחת התשלומים היא באמצעות תשלום מראש לתקופה, אלא שמרבית השוכרים אינם יכולים לספק סכום כזה במהלך חד פעמי מראש. התעקשות על כך עלולה לעלות באובדן ימי שכירות.
    ההמלצה של מרבית המומחים היא לקבל המחאות חודשיות מראש להפקדה במועד הנקוב. לצ'קים דחויים יש משמעות מחייבת והם מהווים בטוחה טובה.
  • באינטרנט קיימים נוסחים סטנדרטיים ומקובלים לחוזי שכירות, שנחשב לחוזה טריוויאלי. יחד עם זאת, במיוחד כאשר הנכס מושכר לאורך זמן לשוכרים מתחלפים, כדאי להשקיע סכום מסויים בניסוח החוזה ע"י עורך דין.
  • לפני מסירת הדירה לשוכרים מומלץ לצלם את הדירה ולתעד את מצבה. יש לקחת בחשבון כי גם השוכרים יעשו כך.

טיפים לשוכרי דירות

  • כן, הטיפ הראשון הוא "לעשות רושם טוב" בפגישה עם המשכיר, אבל כולם יודעים שזה לא מספיק. משכיר מנוסה יבצע בדיקה. זכותו לדרוש הוכחת יכולת עמידה בתשלום.
    כדאי להצטייד מראש במסמכים הדרושים – מכתב 'איתנות פיננסית' מהבנק, דפי חשבון עדכניים, צילום ת.ז. וכד'. חיסכון בזמן ומהירות תגובה יכולים לעשות את ההבדל בין סגירה על דירה מבוקשת לבין המשך החיפוש.
  • אם היו לכם יחסים טובים עם משכירים קודמים, בקשו מהם מכתבי המלצה.
  • אם משיקולים שונים עדיף לכם לשלם בהעברות בנקאיות, ניתן להגיע להסדר עם המשכיר לפיו הצ'קים הדחויים הם לבטוחות בלבד. חשוב לעגן כל הסכמה בחוזה השכירות.
  • זכותו של השוכר לבקר בנכס שלו מעת לעת. חשוב מאוד לעגן בחוזה את אופן הביקור, תזמון וכד' בהסכמה.
  • למשכיר יש, באופן טבעי, את המפתח לדירה, אך זכותו להשתמש בו היא מוגבלת. הכירו את החוקים והתקנות המגנים עליכם, גם אם אינם כלולים בחוזה השכירות, מתוקף חוק הגנת הדייר.
  • צלמו את הדירה לתיעוד מצבה לפני שעברתם להתגורר בה ולפני שהבאתם את התכולה שלכם.
  • חפשו באינטרנט דוגמאות לחוזי שכירות ועיינו בהם. היכרות מוקדמת חוסכת זמן.

הטיפ המשולב: AIG Rent גם למשכיר וגם לשוכר

דברים קורים: צינורות מתפוצצים, סערות מתחוללות, אש מתלקחת, הביוב של השכנים עולה. יש מקרים ברורים, כמו רעידת אדמה. אבל מרבית המקרים הם פחות ברורים, אם בכלל, ואז מתחילים הוויכוחים מי אחראי, מי משלם וכו'.
הפתרון הוא, מן הסתם, ביטוח דירה ובתחום הזה יש בשורה חדשה שמשנה את חוקי המשחק עם שקט נפשי לשני הצדדים.

בעבר כל צד היה מבטח בנפרד את מה שחשוב לו – המשכיר את המבנה והשוכר את התכולה – וכאשר היה מתחולל אירוע ביטוחי היתה נפתחת מסכת של תביעות ותביעות נגד. הפיצול היה לעתים חלק מן הנוסח של חוזה שכירות.
היום יש את AIG Rent – מסלול ביטוח דירה שכורה חדשני, שמספק הגנה אישית – עם פוליסה אישית – למשכיר (מבנה) ופוליסה אישית לשוכר (תכולה) הוא כולל גם שני מנגנונים חכמים למניעת סכסוכים ולחיסכון בתהליכי תביעה. כלומר, פתרון בעיות. אלגנטי.

חידוש ראשון הוא אופציה לסעיף אחריות צולבת, שמבטיח שני דברים חשובים: כיסוי לנזק שנגרם למבנה ללא תלות מי מהצדדים אחראי לנזק וללא צורך בתביעה נגדית, וגם הגנה הן לשוכר והן למשכיר במידה ואחד מהם גרם ברשלנות נזק לצד שלישי (במידה ונרכשה הרחבה לכיסוי זה).

חידוש שני הוא אפשרות לסעיף ויתור על זכות התחלוף, המבטיח כיסוי נזק לתכולה ללא צורך בתביעה כנגד בעל הדירה, במידה והוא אחראי לנזק.

כל מה שניתן היה להשיג פעם באמצעות תהליכי תביעה ארוכים, ולעתים לא נעימים, ובהוצאות משפטיות לא מבוטלות, ארוז עכשיו במסלול החדשני לביטוח דירה שכורה – AIG Rent.

וזה עוד לא הכל…

במסלול AIG Rent נהנים מביטול השתתפות עצמית לנזקי מבנה ותכולה מעל 10,000 ש"ח. המשכיר נהנה מכיסוי גם לנזק שנגרם בזדון ע"י השוכר, והשוכר מקבל הארכה של ימי כיסוי לתכולת שתי דירות בעת מעבר דירה.
משכיר דירה? שוכר דירה? תחשבו על ביטוח דירה שכורה AIG Rent כעל חלק של חוזה שכירות.

מידע נוסף על מסלול AIG Rent

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים