צרכנות ביטוח - המהפכה של הודו

צרכנות ביטוח, המהפכה של הודו

ההנהגה החדשה של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם זיהתה את כוחו של ענף הביטוח, והחלה להוביל שינויים דרמטיים לצורך יצירת תחרות וקידום צרכנות ביטוח חכמה. לאחר שנים ארוכות של פעילות שחקנים בודדים בשוק הביטוח המקומי הודו קופצת לעידן חדש

האם השם נַרֶנְדְרַה דַמוֹדַרדַס מוֹדי אומר לכם משהו? ראש ממשלת הודו, נעים מאד. מאז שנבחר לתפקיד לפני שנה בדיוק הוא החל להוביל מהלכים דרמטיים לצורך העצמת הכלכלה של תת היבשת, ולא מפתיע לגלות שמודי הכיר גם הוא בחשיבות חיזוק ענף הביטוח של הודו וקידום צרכנות ביטוח נבונה להשגת המטרה.

אבל לפני הכל, קצת נתונים: הודו היא המדינה השנייה בגודלה בעולם מבחינת היקף האוכלוסייה, שמונה נכון ל-2014 למעלה מ-1.22 מיליארד תושבים, כלומר כשישית מאוכלוסיית העולם.
במקום הראשון, כידוע, נמצאת סין עם כ-1.37 מיליארד תושבים, ובמקום השלישי יושבת לה ארה"ב עם פער ניכר: כ-319 מיליון תושבים. בשל התכניות לצמצום הילודה הקיימות בסין, אוכלוסיית הודו צפויה לעקוף אותה בשנת 2026 בקירוב.

אז אחרי שקבלנו קצת פרופורציות, בואו נראה מה קורה בהודו בתחום ביטוחי הבריאות: בכל רחבי הודו פועלות בתחום זה רק חמש חברות ביטוח עצמאיות, לצד 17 חברות ביטוח פרטיות.
לצורך ההשוואה, באנגליה – המדינה בעלת האוכלוסיה ה-25 בגודלה בעולם – קיימות 911 חברות ביטוח כלליות. המסקנה היא ברורה: בפני הצרכן ההודי לא עומדות אפשרויות רבות לצורך כיסוי ביטוחי, והתחרות ברצפה. בתקופה שקדמה ל-1972, השנה בה הולאם שוק הביטוח ההודי, המצב היה שונה בתכלית, ופעלו בזירה הביטוחית למעלה מ-100 שחקנים.

גודלה הגיאוגרפי וההון הנדרש להשקעה בפיתוח מערך ההפצה הביאו לכך שעל אף פתיחת שערי הודו ב-1999 למבטחים זרים, לא ניתנו די תמריצים לחדירתם לשוק המקומי, ולכן הוא נותר מנומנם ללא השפעה על צרכנות ביטוח במדינה הענקית. מנגד, רק כ-10% מהעובדים בהודו מקבלים ביטוח בריאות, וכמעט כל היתר נותרים חשופים למצב של אובדן כושר עבודה והוצאות רבות לצורך כיסוי טיפולים רפואיים.

מרחיבים את זירת הביטוח

ממשלתו החדשה של מודי, המנהלת את הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, התחייבה לשנות את המצב הקיים, ולהפוך את שירותי הבריאות לזולים יותר תוך הנגשתם לכל שכבות האוכלוסייה. צרכנות ביטוח נבונה כיעד לאומי.
הוראה ממשלתית חדשה מאפשרת למבטחי משנה לחדור לשוק הביטוח ההודי עם בעלות מלאה, תוך הרחבת המגבלה שהייתה קיימת עד כה על ההשקעה הישירה [[foreign direct investment (FDI) מ-26% ל-49%.

כעת בהודו מביעים תקווה שההוראה החדשה תביא מבטחים זרים להיכנס לשוק באמצעות מיזמים, מיזוגים או רכישות, תיצור סטנדרטים גבוהים יותר ותחרות הוגנת בין חברות הביטוח השונות, ואף תעלה את איכות המוצרים הקיימים תוך מתן בחירה לצרכן והבטחת כיסוי ביטוחי מקיף עבורו.

בהשוואה לישראל הודו משתרכת הרחק מאחור. ענף הביטוח בישראל שייך לצמרת של המדינות המפותחות. בתחום הבריאות, למשל, ישראל היא מן המובילות בעולם, עם ביטוח בריאות במבנה של שלושה רבדי ביטוח – ממלכתי, משלים ופרטי.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים