פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן וכל השאר

פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן וכל השאר

מקור הביטוי פלגים, פלטינות, שטנגה פילטר שמן הוא במערכון של הגשש החיוור. הכנו לכם מילון מונחים לפי המערכון עם כמה מונחים בונוס

פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן – כולנו מכירים את הביטוי, שבסלנג העברי הפך נרדף לרשימת מלאי שאין כוח לפרט. מקור הביטוי הוא במערכון בשם 'המוסך' של שלישיית הגשש החיוור. הביטוי בנוסחו המלא הוא: "מה היה לנו שם? רגולאנז' ברקס, פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן, שמן  ברקס… ואת האלמנט אנחנו לא מחשיבים לך".

מעבר לצחוקים, והיו הרבה כאלו, כמה מאיתנו, עם יד על הלב, יודעים על כל האלמנטים שנמצאים בתוך הרכב שלנו? ולא, אנחנו לא מדברים על הגה, מנוע, צמיגים או ווישרים. לכל האבודים בכל מה שמסתתר מתחת למכסה המנוע – זה הזמן לעשות קצת סדר בדברים. בקטנה, בלי לנסות להפוך אתכם למכונאים. רשימה קצרה לפי המערכון 'מוסך'או בשמו הנפוץ 'הפיאט של קלארשו'…

רגולאנז' ברקס – כיוונון המרווח בין רפידות הבלמים לבין תוף הבלמים. בבלמי דיסק אין צורך ברגולאנז' ברקס.

פלגים – ישנם כמה רכיבים שאחראים על המרת האנרגיה שמתקבלת משריפת הדלק לכוח שמניע את גלגלי הרכב. בתהליך הזה שותפים רכיבים כמו בוכנות שסתומים וצילינדרים וגם פלגים, שאחראים על הפקת הניצוץ החשמלי שמניע את כל התהליך. קצה אחד של הפלג משיק לצילינדר, בעוד השני מחובר למקור המתח שהוא המצבר.

פלטינות – רכיבים שמצויים בתוך המפלג ומסייעים לסליל ליצור את הניצוץ החשמלי. כיום כבר לא נעשה שימוש בפלטינות שהוחלפו במערכת הצתה אלקטרונית, כך שהפיקוד שנשלח למערכת ההצתה מתבצע באמצעות מחשב הרכב.

שטנגה – מוטטת בעברית. מוט שנועד להעביר כוח ונמצא בשימוש בגיר הרכב. משמש בסלנג לכל דבר שאין יודעים את שמו המדויק.

פילטר שמן – בשמו העברי מסנן, הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר במנוע. הוא גם זה שיוחלף בכל טיפול במוסך. תפקידו של פילטר שמן הוא כשמו, לסנן את הלכלוך וחלקיקי המתכת שמצויים בתוך השמן, כך שהמנוע יישאר נקי ולא ייווצרו סתימות, וגם כדי לשמור על משאבת השמן. השמן הוא כמובן זה המצוי במנוע ומסייע למנוע חיכוך בין חלקי המנוע ואף לקרר אותו.

שמן ברקס – נוזל בלמים שבאמצעותו מופעל הלחץ ההידראולי להפעלת הבלמים.

עכשיו שאנחנו יודעים מה זה פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן וכל השאר, הנה עוד שלושה מונחים חשובים שאינם במערכון אבל מהווים חלק מהווי השיחות על מוסכים:

קרבורטור – בשמו העברי, מאייד, הוא רכיב במנוע בנזין, אשר יוצר תערובות של אוויר ובנזין לצורך הנעת המנוע.

אלטרנטור – תפקיד האלטרנאטור הוא לשמור על המצבר שלא יתרוקן במהלך הנסיעה. זהו רכיב שתפקידו להטעין את המצבר במהלך נסיעה ולספק חשמל לרכב.

צילינדרים – תא הבעירה במנוע הוא בצילינדר. רוב המנועים היום מורכבים מארבעה צילינדרים, ישנם גם רכבים עם ששה או שמונה, לרוב במכוניות ספורט. לכל צילינדר יש תפקיד בכל שלבי העבודה של המנוע, המורכבים מיניקה, דחיסה, עבודה ופליטה, ושם מתבצעת כל עבודת המנוע שמאפשרת את האנרגיה שנחוצה להזזת הרכב. בתוך הצילינדרים נמצאים חלק מהפלאגים, הבוכנות והשסתומים.

אז רשמנו פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן… ומה עם האלמנט? אז האלמנט שלנו הוא כמובן ביטוח רכב – חובה, מקיף וצד ג'.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים