רכב היברידי

האם בעלי רכב היברידי הם נהגים טובים יותר?

הפתרון של רכב היברידי, עם מנוע בנזין ומנוע חשמלי, מצליח יותר מהפתרון החשמלי ונחשב לעתיד של תעשיית הרכב. הכל התחיל במשבר הנפט של שנות ה-70

המושג רכב היברידי שפרץ בעשור האחרון לתודעה, נולד באמצע שנות השבעים של המאה העשרים, כאשר העולם סבל מאחד ממשברי הדלק החמורים ביותר אי פעם. מחירי הנפט האמירו ותעשיית הרכב החלה לחפש פתרונות חלופיים לבנזין ולסולר. לא רבים זוכרים את הלחץ בו הייתה נתונה אז גם מדינת ישראל, כאשר בעלי המכוניות נדרשו להשבית את רכבם ליום אחד בשבוע, כחלק ממשטר חסכון בדלק שהונהג בארץ.

זו הייתה הנורה האדומה הראשונה עבור מדינות המערב, שהחלו להפנים את הצורך בפתרונות חלופיים לאנרגיה עליה התבססו הרכבים עד אז.

עברו עוד כמה עשורים עד שהרעיון התגבש למעשה ועם עוד כמה טריגרים למציאת פתרונות חלופיים, כמו המודעות הגוברת לאיכות הסביבה והחיפוש אחר פתרונות ידידותיים יותר ומזהמים פחות.

הפתרון הראשון שנלקח בחשבון היה מנוע חשמלי במקום מנוע הפועל על בנזין. רעיון זה לא ממש הוכיח את עצמו, בשל חוסר היכולת לנסוע למרחקים ארוכים והצורך להטעין את הרכב אחרי כמה עשרות קילומטרים והצורך בתשתית תחבורה חדשה.

הפתרון הבא – רכב היברידי

אחרי הניסיונות הלא ממש מוצלחים לעשות שימוש במנוע חשמלי, הגיע תורו של הרכב ההיברידי, פתרון שעד כה מוכיח את עצמו כיעיל ואף צובר פופולריות רבה בקרב בעלי רכבים ברחבי העולם.

הרעיון מבוסס על שילוב של שתי אפשרויות הינע ברכב אחד: מנוע בנזין או סולר ומנוע חשמלי שעובדים במשותף.

רכב היברידי מתאר למעשה מכונית שמצוידת בלפחות שני מקורות הנעה. ברכב מצוי מחשב שבעזרתו מנוהלת פעולת המנועים. הוא קובע מתי ייעשה שימוש במנוע אחד, מתי בשני ומתי בשניהם יחד, כל זאת במטרה לחסוך בדלק תוך מיצוי הספק מקסימלי של הרכב.

יש שתי שיטות שעליהן מתבססת הטכנולוגיה ברכב ההיברידי: שיטה מקבילית בה המכונית מונעת ע"י כל אחד משני סוגי המנועים, הן בנפרד והן בשילוב של שניהם ביחד. שיטה טורית בה מנוע הבנזין נמצא תמיד בפעולה, כאשר המנוע החשמלי מחזק אותו במצבים בהם יש צורך בתוספת כוח.

בשתי השיטות אין צורך להטעין את הרכב באמצעות חשמל חיצוני והמצברים מתמלאים תודות לכוח מנוע הבנזין ולהמרה של אנרגיית הבלימה לאנרגיה חשמלית.

כיום ישנן מכוניות היברידיות רבות של יצרני רכב מובילים כגון טויוטה, הונדה, יונדאי, מרצדס ואחרות. גם תעשיית הרכב האקזוטי מציעה כבר מכוניות היברידיות, כאשר החלוצה היתה למבורגיני.

האם נהגי רכב היברידי זהירים יותר?

אין נתונים בדוקים עדיין, אבל הנטייה היא לייחס לרוכשי רכב היברידי הרגלי נהיגה טובים יותר. ההנחה היא שבעלי משפחות עם מודעות לאיכות הסביבה ופתיחות לטכנולוגיות מתקדמות הם נהגים זהירים יותר.
בעתיד ניתן יהיה לדעת בוודאות האם ההשערה נכונה, באמצעות סטטיסטיקה מצטברת על מעורבות של רכב היברידי בתאונות בהשוואה לכלי רכב קונבנציונליים. היום יכול לשמש מדד שיעור ההצטרפות של בעלי רכב היברידי לתוכניות ביטוח מתקדמות, כגון AIG Safe Drive, הכוללות אמצעים טכנולוגיים לשיפור מיומנויות נהיגה.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים