רכב בנסיעה שיתופית - קארפול

נסיעה שיתופית (קארפול) – למה וכמה זה כדאי?

תוכנית "נתיב פלוס" מחזירה את הרעיון של נסיעה שיתופית לסדר היום הציבורי. מה צריך לדעת על התקנות ועל ביטוח החובה?

הרעיון של נסיעה שיתופית (Carpool) הוא ותיק. הוא נולד בתחילת שנות ה-40 של המאה העשרים בארה"ב, בזמן שאמריקה היתה מעורבת במלחמת העולם השנייה, וחיסכון בדלק היה צורך השעה. אנשים נסעו לעבודה יחד, במכונית אחת, וכך חסכו דלק עבור המאמץ המלחמתי.

כולם נזכרו ברעיון של נסיעה שיתופית, בעת משבר הדלק העולמי הגדול של תחילת שנות ה-70, שנוצר אגב כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים, כתגובה של ספקי הנפט הגדולים מהעולם הערבי לסיוע של ארה"ב לישראל בזמן המלחמה.

בשיאה היוותה הנסיעה השיתופית בארה"ב למעלה מ-20% מהתנועה של רכבים פרטיים. עם הזמן, ועם ירידת מחירי הדלק, קארפול (נסיעה שיתופית) צנח אל מתחת ל-10%.

כיום הרעיון חוזר לכותרות ולתודעה העולמית כחלק מן המאמץ הגלובלי להקטנת הנזק הסביבתי, שכלי התחבורה המזהמים הם מן הגורמים המרכזיים לו.

בישראל הנושא עלה לראש סדר היום הציבורי עם הפעלת תוכנית 'נתיב פלוס' המעודדת נסיעה שיתופית.

אז מה זה Carpool?

על פניו, השם 'נסיעה שיתופית' מסביר את עצמו; נסיעה שיתופית היא נסיעה בה כמה אנשים חולקים את אותו כלי רכב בדרכם לעבודה וחזרה, בדרך כלל ליעד משותף או יעדים סמוכים זה לזה.

החלוקה בנטל – מאמץ הנהיגה, עלויות הנסיעה, ובלאי הרכב – מתבצעת בשתי דרכים עיקריות: או באמצעות האיזון הטבעי, כאשר בכל פעם מישהו אחר מן החבורה נוהג ומסיע את האחרים ברכבו, או באמצעות החזרים כספיים בין השותפים לנסיעה.

היתרונות של נסיעה שיתופית

אם בכל נסיעה שיתופית בהיקף מלא (נהג ועוד שלושה נוסעים) יש רק מכונית אחת שנוסעת במקום ארבע מכוניות, הרווח הוא ברור:

  • פחות עומס בכבישים
  • פחות תחרות על מקומות חניה
  • פחות צריכת דלק ובזבוז אנרגיה
  • פחות זיהום אוויר

המשתתפים בקארפול גם חוסכים בהוצאות הדלק, מפחיתים את בלאי הרכב, ומרוויחים זמן מנוחה (כאשר הם הנוסעים ולא הנהגים).

החיסרון הבולט של נסיעה שיתופית הוא התלות ההדדית בין המשתתפים בכל הקשור למועדי היציאה והחזרה. יש הרבה פחות מרחב להחלטות אישיות ספונטניות.
ניתן להקטין את התלות ההדדית באמצעות קביעת מקום מפגש אליו מגיעים המשתתפים במכוניותיהם, ומשם ממשיכים יחד עם "הנהג התורן", במקום מסלול איסוף ופיזור של המשתתפים.

נסיעה שיתופית בעין החוק

למדינה יש עניין גדול לעודד נסיעה שיתופית, ולצורך כך נקבעו תקנות המסדירות את הנושא, במטרה להבטיח כי מקסימום אנשים יעברו לנסיעה שיתופית מבלי להפוך את הנושא למסחרי.

  • לכל בעל רכב מותר לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות בלבד בכל יום – הכוונה ברורה לכך שהפתרון מיועד בראש ובראשונה לנסיעה לעבודה וחזרה.
  • מותר להסיע עד ארבעה נוסעים (סה"כ עד חמישה אנשים ברכב), כאשר ההיסעים מתואמים ביניהם מראש.
  • אסור לרכב בנסיעה שיתופית לאסוף נוסעים מזדמנים לאורך הדרך.
  • הנהגוהנוסעיםמתחלקיםשווה בשווה בעלויותהנסיעה, כאשרהסכוםהמקסימאלייעמודעל 2 שקליםלכל ק"מ נסיעה.

על נסיעה שיתופית ועל ביטוח

נושא הנסיעות המשותפות הציף דילמות בתחום ביטוח רכב. פוליסות ביטוח חובה לרכב פרטי מחריגות באופן מפורש הסעות בתשלום ושימוש ברכב למטרות עסקיות ומסחריות. לכן נדרשה הנחיה ברורה מצד הרגולטור לגבי המעמד של נסיעה שיתופית, בה משלמים הנוסעים לנהג.

בשנת 2017 הובהר כי ביטוח חובה לרכב בו מתבצעת נסיעה שיתופית הוא תקף והנהג והנוסעים בו מכוסים. ההנחיה כוללת גם נסיעות משותפות המבוססות על שימוש באפליקציות, כגון Waze Carpool.

במילים אחרות: אין צורך ברכישת ביטוח חובה מיוחד עבור מכונית בה מתבצעות נסיעות שיתופיות.

אז סעו בבטחה, חסכו בהוצאות הרכב, ותהנו מהאווירה של נסיעה משותפת.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים