ג'ט לג - איך מתמודדים איתו

ג'ט לג – איך מתמודדים איתו?

טיסות ארוכות מובילות אותנו אל היעד הנכסף אולם גוררות אחריהן גם תסמונת ידועה - ג'ט לג. השעון הביולוגי משתבש ואיתו גם איכות החיים. מה ניתן לעשות?

התרחיש הזה מוכר לרבים מאיתנו: טסים ליעד מרוחק שציפינו להגיע אליו כבר זמן רב. הטיסה עוברת בסדר, אנחנו נוחתים ולפתע נופלת עלינו עייפות נוראית, אנחנו לא מרוכזים ומבולבלים, חסרי מוטיבציה ומתקשים בקבלת החלטות.
גבירותיי ורבותיי, הכירו את הג'ט לג, יעפת בעברית, שמשבש את השעון הביולוגי, לפרקי זמן ארוכים. כמה זמן נמשך ג'ט לג? לפעמים אפילו עד שבוע ימים.

אז מה זה בדיוק ג'ט לג?

ג'ט לג, הוא מצב בו לוקים אנשים רבים אחרי טיסות ממושכות שבמהלכן נחצו כמה אזורי זמן. התסמינים הם עייפות קשה לאורך כל היום, כאבי ראש, מעין דכדוך או חוסר מוטיבציה לבצע כל פעילות ולעתים אף ירידה תיאבון ובעיות נוספות במערכת העיכול.

מעבר לחוסר הנוחות והעייפות התמידית, אם מדובר למשל בנסיעת עסקים ולא בחופשה נינוחה, ג'ט לג עלול להוות מכשול רציני בכל הנוגע לקבלת החלטות, ריכוז בעבודה והסכמים שישפיעו על עתיד החברה אותה אתם מייצגים.

לכל התופעות הללו אחראי השעון הביולוגי שלנו, המכוון לפי מחזורים של ערות ושינה. כשקיים פער בין מערכת הזמן אליה מורגל גופנו לבין אזור זמן שונה, או אז אנו חווים את תסמיני הג'ט לג במלוא הדרם.

מי סובל מזה?

למעשה כולם. יחד עם הנאמר יצוין כי מעל גיל חמישים לערך מתגברים גורמי הסיכון, כך שמבוגרים יחושו את היעפת במלוא עוצמתה, כשיידרש להם כשבוע ימים להתאושש ממנה.

לא רק הגיל משפיע על עוצמת הג'ט לג, אלא גם אופי וסוג התזונה, האוויר הדליל והיבש שבמטוס שמעצים את תחושת העייפות, שתית אלכוהול ומחסור מצטבר בשינה.

איך מתגברים על ג'ט לג?

ההמלצה היא לנסות להגיע לטיסה כמה שיותר רעננים ואחרי מנוחה. בטיסה מומלץ ללבוש בגדים נוחים ורכים ונעליים נוחות ולא כבדות, כך שזרימת הדם תהיה נאותה.

אם תוכלו, נסו להתאים את עצמכם לאזור הזמן של היעד אליו אתם נוסעים, כולל סיגול זמני ארוחה ומנוחה בשעות של אזור היעד.

בזמן הטיסה עצמה חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים ולוותר על קפאין ואלכוהול. מומלץ לעשות מאמץ ולישון, ככל שתנאי הטיסה מאפשרים זאת. כמו כן, בטיסות ארוכות חשוב לקום מהמקום ולזוז כדי להמריץ את הדם ולהרפות את השרירים.

עם הנחיתה, מומלץ לסגל מיידית את שגרת המקום בו נחתתם. הגעתם בבוקר? עצרו לשתות קפה ולאכול ארוחת בוקר, צאו להליכה קלה להעלאת הדופק והמרצת הדם ואל תמנעו ממנוחה קלה אם העייפות ממש משתלטת עליכם. השתדלו שלא לשקוע לשינה ממושכת אלא לנוח מעט ולהמשיך בפעילות מייד לאחר מכן.

נחתם דווקא לעת ערב ואתם מרגישים רעננים וערניים? נסו לסגל לגופכם מצב שינה. התקלחו מממושכות במים חמים, החשיכו את החדר, המנעו ממזונות ומשקאות עתירים בקפאין ושתו מים מרובים. נסו להיכנס למוד שינה עד כמה שניתן.
תוכלו גם להיעזר בצמחי מרפא שונים שמטרתם להרגיע את הגוף ואף את הנפש, כך שתוכלו ליהנות משינה עמוקה ונינוחה. בנוסף לצמחי מרפא אתם יכולים לצרוך מיני מזונות שמסייעים להרגעת הגוף, כמו שיבולת שועל, בננה, אגוזים, עגבניות ואחרים.

ובעיקר, היו קשובים לגופכם. הוא יודע הכי טוב, מה יסייע לו להתגבר על ג'ט לג לסוגיו.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים