פנסיה לעוזרת בית – הביטוח על אחריותכם

פנסיה לעוזרת בית – הביטוח על אחריותכם

למצוא עוזרת בית כלבבכם זו משימה לא פשוטה בכלל. הצלחתם במשימה? נהדר. זה הזמן לדעת מה החוקים שחלים עליכם, שהפרה שלהם עלולה לגרום לכם לחור עמוק בכיס. הכל על ביטוח לעוזרת בית

אז הצלחתם סוף סוף למצוא עוזרת בית מהאגדות. היא  אף פעם לא מבריזה לפני החג, ואחרי שהיא מסיימת את מלאכת צחצוח הבית – הכל מבריק למשך חצי שעה לפחות, עד שהילדים חוזרים הביתה. עם זאת, רבים מאתנו לא מודעים לחובת ביטוח לעוזרת בית שחלה עליהם מכוח החוק, שהפרתו עלולה להסתיים בתביעות שמגיעות לעתים למאות אלפי שקלים.

אז מה בעצם אתם צריכים לדעת? ראשית לכל, כל מי שמעסיק עוזרת בית חייב להירשם בתוך שבועיים כמעסיק ולשלם עבורה דמי ביטוח לאומי, גם אם מדובר בעובדת זרה. את התשלום, אגב, ניתן לבצע באמצעות האינטרנט.
כמובן שגם ועד בית שמעסיק עובד ניקיון חייב בדיווח ובתשלום דמי ביטוח לאומי עבור העובד, אם כי במקרה הזה צריך להגיע פיזית לסניף הביטוח הלאומי אליו אתם מסופחים. עיכובים בתשלומים, מיותר לומר, גוררים אחריהם קנסות כבדים.

ביטוח לעוזרת בית – פנסיה חובה

בניגוד למה שרבים חושבים, מעסיק שמשלם עבור העובד דמי ביטוח לאומי אינו פטור מתשלום פנסיה. החל מ-2008 חלה על כל מעסיק החובה להפריש עבור עובדיו כספים לקרן פנסיה, ומי שלא עושה זאת – חושף את עצמו לתביעה כספית גבוהה ביותר, במקרה בו לעובד נגרמה נכות כלשהי, גם אם מחוץ למסגרת העבודה, או במקרה של מוות.
בנוסף עשוי העובד לתבוע בסיום עבודתו את תשלומי הפרמיות שהיה על המעסיק לשלם עבורו במשך כל תקופת עבודתו.

אז אתם אומרים לעצמכם – הכל טוב ויפה, אבל עוזרת הבית שלי מסרבת בתוקף להעביר לי את הפרטים האישיים שלה כדי שאוכל לדווח עליה לביטוח הלאומי, כך "שאני עשיתי את שלי". כאן אתם טועים, כיוון שבכל הקשור לענייני ביטוח לעוזרת בית אחריות הדיווח מוטלת עליכם, וחוסר שיתוף פעולה מצד העובד לא פוטר אתכם מאחריות זו. לא הוגן? זאת המציאות וזה החוק.

ומה בנוגע למקרים בהם עוזרת הבית עובדת אצלכם כבר שנים, ואפילו עושה בייביסיטר על הילדים, והיא אומרת שוב ושוב שאין לה כל עניין בפנסיה? גם כאן אתם בבעיה; כמעסיק אתם מחויבים לדווח גם על בייביסיטר אם היא עבדה אצלכם למעלה מ-6 ימים, גם אם לא ברצף וגם אם לשעות ספורות בלבד. מעבר לזה, אפילו אם עוזרת הבית שלכם תחתום על מסמך לפיו היא מוותרת על כל הזכויות הפנסיוניות שלה – אין למסמך הזה כל תוקף משפטי, ולכן היא תהיה רשאית בעתיד לתבוע את כל הכספים להם היא זכאית עפ"י חוק.
ביטוח לעוזרת בית או כל עובד ניקיון אחר, הוא למעשה ביטוח פנסיוני. מכיוון שהעובד בעצמו מחויב לשלם 1/3 מגובה ההפקדות לביטוח פנסיוני מתוך הכנסתו – קורה לא אחת שהעובד מתעקש שאינו מעוניין בפנסיה. לתשומת לבכם, היענות לבקשה זו משמעותה הפרה של החוק, ולכן לא תהיה לעובד כל מניעה לתבוע אתכם בעתיד, ואם נגרמה לו נכות – אתם עשויים למצוא עצמכם נדרשים לשלם עבורו את הקצבה שהיה מקבל לוּ הייתם מפרישים עבורו כספים לקרן הפנסיה.

הפרשות לפנסיה – ממתי?

החוק קובע שכל עובד זכאי לתשלומים עבור הפנסיה רק לאחר שהשלים 6 חודשי עבודה. אם כבר יש לו חיסכון פנסיוני כלשהו ממקום עבודה קודם – הוא זכאי לביטוח פנסיוני כבר מיום העבודה הראשון, אבל המעסיק רשאי לבצע הפקדה רטרואקטיבית לאחר שלושה חודשים.

גובה ההפקדות לקרן הפנסיה נקבע בהתאם לשכר אותו קיבל העובד בפועל, כך שאם עוזרת הבית מקבלת תשלום המשתנה משבוע לשבוע – ניתן לחשב את סכום ההפקדה הנדרשת בסוף החודש.  מעבר לכל זה, למען ביטחון עוזרת הבית שלכם, דאגו תמיד ליצור עבורה סביבת עבודה נוחה ובטוחה. אם היא חלילה תיפגע בזמן העבודה כתוצאה מרשלנות שלכם – האחריות היא שלכם, על כל המשתמע מכך.

בקיצור, בכל הקשור לביטוח פנסיוני כדאי למהר ולבדוק האם נהגתם כשורה עד כה ולסגור את הפערים באופן מיידי. זהו המצב, כאמור, ואין לכם שיקול דעת.
בכל מה שקשור להטבות ביטוח לעוזרת בית כגון ביטוח בריאות ו/או ביטוח תאונות אישיות – הכל לשיקולכם. כן, כמו מעסיקים רבים במשק הישראלי גם אתם יכולים לצ'פר את העובדים שלכם בביטוח בריאות שמעניק כיסוי להוצאות על טיפולים רפואיים ותרופות מחוץ לסל ובביטוח תאונות אישיות המעניק פיצוי כספי במקרה של מוות או נכות כתוצאה מתאונה.

***

ויז'ואל
טיפים לניקוי הבית – סוד החומץ

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים