מכונית לאחר תאונה – ירידת ערך רכב

ירידת ערך רכב – מה חשוב לדעת ואיך אפשר להתגונן?

רכב חדש מאבד מערכו מיד עם צאתו מהסוכנות. ירידת ערך רכב שנתית עומדת על כ-15% בשנה. קיימות הגנות ביטוח שכדאי להכיר

ירידת ערך רכב היא עניין שמעסיק את הישראלים. אפשר ללמוד על כך מכמות החיפושים בגוגל אחרי מידע בנושא – מאות חיפושים בחודש, אלפי חיפושים בשנה.
זה חשוב למי שמתכנן לרכוש רכב, חדש או משומש, למי שעומד למכור רכב, וכמובן גם לצורך הערכת העלות של ביטוח הרכב.

ירידת ערך (או עליית ערך) היא הפער בין מחיר הקנייה של דבר כלשהו, לבין מחיר המכירה שלו. כלומר, אם רכשתם מוצר ושילמתם עבורו 100 שקלים, אך כאשר תרצו למכור אותו תוכלו לקבל, במקרה הטוב ביותר, 70 שקלים, חוויתם ירידת ערך של 30 אחוזים.
מי שיקנה מכם את אותו דבר ב-70 שקלים, יוכל למכור אותו בהמשך ב-50 שקלים בלבד – אובדן ערך נוסף של כ-30%.

יש דברים שערכם נשמר לאורך זמן, ויש כאלה שערכם אף עולה עם הזמן. לדוגמא, יצירות אמנות או נכסי נדל"ן כגון דירות, בתים ומגרשים. אבל רוב הדברים שאנו רוכשים בחיינו מאבדים מערכם על ציר הזמן. זה הגיוני, כי הם מתיישנים, מתבלים ומתקלקלים ולכן שווים פחות מאותו מוצר במצב חדש.

כאמור, ירידת ערך לרכב מעסיקה אותנו מאוד. נכון, יש בעולם גם מכוניות שערכן עולה ככל שעובר הזמן, אך מדובר ברכבי אספנות, דגמים נדירים במיוחד, מכוניות שהיו שייכות בעבר לשועי עולם, או מכוניות שכיכבו בסרטים.
המכוניות של ג'יימס בונד, למשל, שוות היום הרבה יותר מאותו דגם במצב חדש, ויותר משווין בעבר.
המחיר של מכוניות כאלה, שהן כמובן ישנות מאוד, עשוי להגיע אף לעשרות מיליוני דולרים, והן נחשבות לאפיק השקעה.

אך בשוטף, ירידת ערך רכב היא התופעה הנפוצה, שאליה רובנו צריכים להתייחס כאשר אנחנו מחליפים רכב.

ירידת ערך רכב מתחילה ברגע בו הוצאתם רכב חדש מהסוכנות, אפילו לפני שהספקתם להסיר ממנו את הניילונים.
אם רכשתם זה עתה רכב חדש, נסעתם בו קילומטרים ספורים בלבד והתחרטתם על הקנייה, תוכלו למכור אותו בהפסד של כ-5% עד 7% על המחיר ששילמתם רק כמה שעות קודם. אין שום סיכוי שתמצאו קונה שיסכים לשלם מחיר מלא על רכב שנסע ולו קילומטר אחד, כאשר באותו מחיר הוא יכול לקבל רכב חדש לגמרי בסוכנות.
זהו כמובן מקרה נדיר מאוד, ולכן כדאי להתייחס למושג ירידת ערך רכב שנתית.

איך מחשבים ירידת ערך רכב?

השיעור המקובל לחישוב של ירידת ערך רכב בשנה הוא בין 13% ל-15%, כאשר בשנה הראשונה שיעור אובדן הערך גבוה יותר.

שיעור ירידת הערך מושפע מכמה גורמים: סוג הרכב, המותג, המוניטין של היצרן ושל הדגם המסוים, הפופולאריות בשוק וכד'.
כדי לדעת את שיעור ירידת הערך של רכב מסוים אותו אתם מתכננים לקנות או למכור, עליכם להשוות בין המחיר של אותו רכב בסוכנות, לבין מחירו בלוחות הרכב המשומש, כגון מחירון לוי יצחק או מחירון יד 2.
מובן כי מצב מכני וחיצוני של כל מכונית ישפיע באופן משמעותי על מחירה. אם שמרתם על הרכב בזמן בו השתמשתם בו, ירידת ערך הרכב שלכם תהיה קטנה יותר. אם הרכב אינו שמור, ירידת הערך שלו תהיה גדולה יותר ממחיר השוק.

עניין משמעותי במיוחד שמשפיע על ירידת ערך של רכב הוא, כמובן, היסטוריית התאונות שלו. רכב שעבר תאונה יכול לאבד מערכו מעבר לשיעור ירידת ערך רכב שנתית ע"פ המחירון.
חישוב ירידת ערך רכב לאחר תאונה נקבע ע"י שמאי. מובן שיש הבדל בין תאונות קלות לבין תאונות קשות ואופי וחומרת הנזקים שנגרמו לרכב המעורב בתאונה.

ערך הרכב קובע את היקף הביטוח שניתן לרכוש עבור אותו רכב, ואת עלות ביטוח הרכב.

בתחום הביטוח קיימות הגנות כנגד ירידת ערך רכב לאחר תאונה. כיסוי 'ביטול דמי כינון', אותו ניתן להוסיף בתשלום לפוליסת ביטוח מקיף לרכב, מאפשר להחזיר את היקף הביטוח לקדמותו, לאחר תיקון הרכב, ללא תוספת פרמיה.
למקרים של טוטאל-לוס קיים כיסוי AIG Extra’' המיועד לרכבים חדשים, המבטיח לפחות חלק מן ההפרש בין שווי הרכב שניזוק לבין רכב חדש.

כאשר אתם בוחרים את ביטוח הרכב שלכם – לואו-קוסט, קלאסיק או פרמיום – הכניסו גם את ירידת ערך רכב למערך השיקולים.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים