גב של שוטר – שלילת רישיון והשפעתה על ביטוח רכב

מהי שלילת רישיון וכיצד היא משפיעה על ביטוח הרכב?

שלילת רישיון בודדת מן העבר הרחוק, כנראה לא תשפיע על ביטוח הרכב שלכם. קיימים שלושה סוגים של שלילות רישיון. כדאי לדעת

שלילת רישיון נהיגה (או פסילת רישיון נהיגה) היא מצב לא נעים ובטח לא נוח, שיכול לשבש הרבה מאוד דברים בחיים.

איך משפיעה שלילת רישיון נהיגה על ביטוח הרכב?

מובן כי בתקופת השלילה כל ביטוח רכב שיש ברשותכם אינו תקף בפועל עבורכם, שכן אינכם רשאים לנהוג ברכבכם או ברכב כלשהו. נהיגה ברכב בזמן שלילה היא עבירה על החוק, ואם חלילה מתרחש אירוע ביטוחי, הכיסוי אינו תקף.
קראו אודות נהיגה ללא ביטוח

האם שלילת רישיון שאירעה בעבר משפיעה על ביטוח הרכב היום?

התשובה משתנה בהתאם לנסיבות. באופן כללי, שלילת רישיון היא פרמטר שחברות ביטוח בכל העולם מכניסות לסל השיקולים בהחלטות, כגון האם לבטח את מי שרישיונו נשלל בעבר, ואם כן – באיזה מחיר.

חברות ביטוח רשאיות לסרב לבטח מי שעלול להוות סיכון גדול עבורן. שלילת רישיון בדרך כלל מעידה על נהיגה בעייתית, אם לא מסוכנת, ולכן מי שיש לו היסטוריה של מצבי שלילה, ודאי יתקשה למצוא חברה שתסכים לבטח אותו, ובדרך כלל ישלם יותר עבור אותו ביטוח.

שלילה בודדת, במיוחד אם אירעה לפני זמן רב, לא תשפיע על ביטוח הרכב היום, למעט במקרים יוצאי דופן. לדוגמא; שלילת רישיון נהיגה שנגרמה בשל נהיגה בשכרות, עלולה להשפיע על תנאי ביטוח הרכב היום, גם אם עבר זמן רב מאז האירוע.

שלילת רישיון נהיגה – מתי זה קורה?

יש כמה סוגים של מצבי שלילת רישיון: שלילה מנהלית, ע"י שוטר או קצין משטרה, שלילה משפטית לאחר פסק דין בבית משפט, ושלילה ע"י משרד הרישוי בגין צבירת נקודות.

שלילה מנהלית יכולה להיות לתקופה קצובה של 30 – 90 יום, בכפוף לנסיבות שגרמו לשלילה. שוטר רשאי לשלול רישיון נהיגה בו במקום ל-30 יום, במקרה של עבירת תנועה חמורה. קצין משטרה רשאי לשלול רישיון נהיגה עד 90 יום במקרה של תאונה עם נפגעים.

שלילה משפטית היא תוצאה של פסק דין של בית משפט, והיא עלולה להיות גם ארוכה מאוד, ואפילו לצמיתות, בכפוף לחומרת הדברים ולפסיקת השופט. בדרך כלל מתקיים משפט במקרים של עבירות תנועה חמורות במיוחד, ומעורבות בתאונות דרכים קטלניות.

שלילה ע"י משרד הרישוי מתרחשת כאשר נהג צובר לפחות 36 נקודות. השלילה היא לתקופה של שלושה חודשים, שאחריהם על הנהג לעבור הכשרה בנהיגה מונעת.

שלילת רישיון: דברים שחשוב לדעת

  • מי שנמצא בהליך משפטי כתוצאה מתאונת דרכים קטלנית, אינו רשאי לנהוג כל עוד מתקיים המשפט. במקרים מסוימים עלולה להיווצר כפילות, ולכן חשוב לדעת כי הוראה זו היא הקובעת, גם אם יש בידכם הוראת שלילה אחרת לזמן קצוב.
  • במקרים של עבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות, נהיגה ברכב ללא רשות בעליו, נהיגה ברכב ללא רישיון מתאים ועבירות נוספות הנחשבות לחמורות במיוחד – תקופת הפסילה יכולה להיות ארוכה, החל מ-6 חודשים ואף מספר שנים.
    על עבירות חמורות חוזרות ניתן לקבל פסילת רישיון נהיגה לתקופות של 5 ואף 10 שנים.
  • גם מעורבות חוזרת בתאונות דרכים עם נפגעים (לא בהכרח תאונות קטלניות) תגרום לפסילת רישיון ממושכת.
  • קיימים גם מצבים של פסילת רישיון על תנאי לתקופות קצובות.
  • במקרים של פסילת רישיון לתקופות ממושכות, החל ממספר חודשים ועד שנים, מומלץ לשקול התייעצות וליווי של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. במיוחד הדברים אמורים בכל הקשור לתביעות משפטיות ולהליכים משפטיים.
  • נהגים מקצועיים עלולים לעמוד ברישות מחמירות יותר מנהגים שאינם מקצועיים. עבור נהגים מקצועיים פסילת רישיון מהווה "מכה" כלכלית כפולה, שכן הפסילה מונעת למעשה מן האדם להתפרנס ממקצועו.
  • בכל מקרה, חשוב להקפיד על שקיפות מלאה מול חברת הביטוח בכל הקשור לשלילת רישיון.
קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים