חדשנות בביטוח: כיסוי לפריטי אמנות קונספטואלית

חדשנות בביטוח: כיסוי לפריטי אמנות קונספטואלית

חברת הביטוח AIG, בשיתוף עם חברת ייעוץ בינלאומית מובילה, הציגה לראשונה פתרון ביטוח ליצירות אמנות קונספטואלית

אמנות קונספטואלית (בעברית צחה: אמנות מושגית) היא פורמט אמנותי שמחשיב את הקונספט, את הרעיון או המסר שתכננן האמן לבטא, על פני הטכניקה והאסתטיקה. לפי ויקיפדיה, האמנות הקונספטואלית כזרם מוכר באמנות נולדה מתרגיל הונאה שעשה האמן הצרפתי-אמריקני, מרסל דושאן, לוועדה של תערוכה של קהילת האמנים העצמאיים בארה"ב, שהתקיימה בניו-יורק בשנת 1917.
הוא רכש כיור משתנה, חתם עליו בשם כלשהו, הכריז עליו כיצירה אמנותית בשם "המזרקה" ושלח אותו, כלומר את היצירה, לוועדת הקבלה.
הפריט לא הצליח לעבור את המשוכה ולהיכלל בתערוכה, אך הוויכוח החל והאמנות הקונספטואלית יצאה לדרך כזרם אמנותי בעל משמעות ו… שוק של אספנים ורוכשים.

מקצועני הביטוח בעולם מצאו פתרונות לביטוח יצירות אמנות, אך לאורך שנים היוו פריטי אמנות קונספטואלית אתגר מיוחד עבור ענף הביטוח.
כאשר מדובר בפריטי אמנות פלסטית – ציור, פיסול וכד' – הדילמה היחידה היא השווי. כמה הם שווים לצורך ביטוח? לפריטים לא יקרים, שמצאים בכל בית, ויש להם ערך כספי מסוים אך בעיקר ערך רגשי, הפתרון הוא במסגרת של ביטוח התכולה בפוליסת ביטוח דירה. לפריטי אמנות יקרים, ששווים עשוי להגיע לעשרות מיליוני דולרים, קיימים פתרונות ביטוח מיוחדים שנגזרים מפוליסות עסקיות. אין ויכוח אם ציור הוא באמת ציור, או שפסל הוא באמת פסל. על השווי אפשר להתווכח, אך הציור נשאר ציור.

באמנות פלסטית הדברים קצת יותר מורכבים, ואם נחזור לפריט שהחל את הכל, איך מבטחים כיור? מה הופך את הכיור המסוים ליצירת אמנות בעלת ערך ולא לכיור סתם? מה ההבדל בין "המזרקה" ששלח מרסל דושאן לתערוכה בניו-יורק לכל כיור אחר שחתם עליו אחר כך וקרא לו 'מזרקה'? כך במשך שנים ארוכות אמנות קונספטואלית נשארה ללא כיסוי ביטוחי.

לאחרונה התרחשה פריצת דרך, כאשר חברת הביטוח AIG, בשיתוף עם חברת הייעוץ קריסטל ושות', פיתחה פתרון חדשני שמאפשר לבטח פריטי אמנות קונספטואלית. הרעיון מבוסס על השיטה בה נרשמים פריטי אמנות כאלה, שהינם בעלי ערך אמנותי רק עם תעודה המגדירה אותם כחפצי אמנות. אם תרצו, תעודה המבדילה בין כיור יקר לכיור במחיר השוק.
הפתרון של AIG וקריסטל מעניק כיסוי ביטוחי לא לפריט עצמו אלא לתעודה הנלוות אליו, שבלעדיה הפריט הוא רק פריט.

* הערה: פוליסת הביטוח לאמנות קונספטואלית של AIG נמכרת בחו"ל בלבד.

מקור תמונה: ויקיפדיה

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים