ביטוח חפצי אומנות - הסיפור של מונה ליזה

ביטוח חפצי אומנות – הסיפור של מונה ליזה

כמאה שנים חלפו מאז נגנבה המונה ליזה והוסתרה במשך שנתיים בדירה צנועה של גנב לא מתוחכם. כיום ערכהּ של היצירה המפורסמת בעולם שועט קדימה אל המיליארד דולרים. כמה זה במונחי ביטוח חפצי אומנות?

אמרתם ליאונרדו דה וינצ'י – אמרתם המונה ליזה, שלימים הפך להיות הציור המפורסם והמשועתק ביותר בעולם. סביר להניח שביקורכם הראשון בפריז יכלול הצצה ביצירת האומנות הנדירה, יחד עם כשישה מיליון מבקרים שפוקדים מדי שנה את מוזיאון הלובר בפריז כדי להתרשם מהקומפוזיציה הייחודית היוצרת הרמוניה מופלאה, ועוד שלל תיאורים שלרובנו לא אומרים דבר -אנחנו פשוט מתפעלים.
ובכל זאת, קשה להישאר אדישים כשעומדים מול יצירה בת 500 שנה שהערך שלה נאמד במאות מיליוני דולרים ומחייב פוליסת ביטוח תכולה מיוחדת לחפצי אומנות.

וינצ'נצו פרוג'ה, שעבד במוזיאון הלובר בו היצירה מוצגת מאז 1797, עשה היסטוריה ב-1911 לאחר שהצליח להימלט מהמוזיאון כשבידיו הרועדות היצירה המפורסמת, מבלי להותיר אחריו עקבות. באופן מפתיע, הגניבה של המונה ליזה התגלתה רק לאחר יומיים, ושוטרי העיר נותרו חסרי אונים אל מול המחדל המביש.
היצירה היקרה התארחה בדירתו הצנועה של פרוג'ה במשך שנתיים באין מפריע, עד לאיתורה והשבתה למוזיאון. במשך השנים נעשו ניסיונות לגניבה ואף להשחתת היצירה, והדבר הביא לעיטורהּ בזכוכית משוריינת ובחיישני אזעקה שמקשים במקצת על ההנאה מהצפייה בציור המפורסם כל כך.

האם צרפת תמכור את המונה ליזה

הדרמה האחרונה שצצה סביב המונה ליזה הגיעה דווקא מהחלונות הגבוהים של צרפת. לפני כחצי שנה דיווחה התקשורת המקומית, לתדהמת אזרחי צרפת, שנשקלת אפשרות למכור את היצירה בשל הגירעון הכלכלי אליו נקלעה המדינה.

לא בכדי ממשלת צרפת נתנה עיניה דווקא במונה ליזה, שכן ספר השיאים של גינס הכתיר אותה כציור בעל הערך הביטוחי הגבוה ביותר בכל הזמנים. אחד מהפריטים היקרים ביותר בתחום של ביטוח חפצי אומנות.
ב-1962 הוערכה היצירה לצורך ביטוחהּ בלא פחות מ-100 מיליון דולרים, בשל הצורך בהעברתה למשך חודשים ספורים מצרפת לארה"ב. עם זאת, בסופו של דבר הוחלט להקדים תרופה למכה, ולוותר על הביטוח על מנת להשקיע את כספי הפרמיה באבטחת הציור במהלך העברתו.

אם כבר מדברים על ביטוח חפצי אומנות

על פי ההערכות, האינפלציה שנרשמה מאז שנות ה-60 של המאה העשרים ועד היום הקפיצה את עלות הציור לכ-760 מיליון דולר, ואף נשמעים קולות לפיהם ניתן להעריכו במיליארד דולרים. כן, מיליארד. זאת בשל הפופולריות לה זכתה המונה ליזה לאחרונה, בין היתר בעקבות שובר הקופות ההוליוודי צופן דה וינצ'י, בכיכובם של טום הנקס ואיילת זורר.

בין כה ובין כה, כיום הציור אינו מבוטח, כך שלא ניתן לדעת את ערכו המדויק, אבל בינתיים נהרות המבקרים ממשיכים לזרום אל הלובר כדי לחזות בפלא שיצרו ליאונרדו דה-וינצ'י והמוזה שלו.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים