סמס בנהיגה – תופעה מסוכנת - מגזין AIG

הסכנה בשליחת סמס בנהיגה

רמת המודעות גבוה: כ-90% מגנים את התופעה של סמס בנהיגה, אך ההתמכרות לשיח המסרונים גם היא גדולה. יותר מסוכן מאלכוהול

מהו הגורם העיקרי לתאונות דרכים? היום יותר ויותר תאונות קורות בגלל התופעה של שימוש בהודעות טקסט (SMS) – קריאה ושליחה – בזמן הנהיגה במכונית. יש מספר מדדים המוכיחים כי התופעה של משלוח הסמס בנהיגה נחשבת לחמורה ומסוכנת במיוחד.
מדד חשוב היא הרצינות בה מתייחסות רשויות האכיפה לנושא. כבר בשנת 2007 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תיקון לחוק האוסר על קריאה ושליחה של הודעות סמס בזמן נהיגה וקבעה קנס של 1,000 ש"ח למי שייתפס עושה זאת. גובה הקנס גם הוא מדד לחומרה של העבירה. הקנס על העבירה הוא גבוה בהשוואה לקנסות על עברות תנועה אחרות.

גם מדד הוידאו, כמות הסרטים שמופקים בנושא, מעיד עד כמה התופעה של סמס בנהיגה נפוצה. בכל העולם הענין מקבל תשומת לב גדולה באמצעות תקציבי ההסברה, בעיקר לצעירים, אודות הסכנה העצומה. רק לשם השוואה ולהמחשת גודל הסכנה: לנהג שקורא או שולח הודעות סמס בזמן נהיגה יש רמת ריכוז ושליטה נמוכות יותר משל נהג שיכור.

הסרט שלפניכם נחשב לאבן דרך ביצירת המודעות לסכנות של סמס בזמן נהיגה. הוא הופק בשנת 2009 ע"י משטרת וויילס בבריטניה, בשיתוף עם תלמידי קולנוע מקומיים, במסגרת מאמץ הסברה של המשטרה במוסדות החינוך. הסרט זכה לתהודה רבה ולחשיפה עצומה ברשת יו-טיוב והעלה את התופעה לראש סדר היום.

שיחות סמס הן חלק משגרת היום, מרכיב מרכזי בתרבות התקשורת הדיגיטלית. 67% מן האמריקנים  משתמשים בהודעות טקסט באופן שוטף. בישראל השיעור גבוה יותר – 73% (עפ"י נתוני 2012). שיחות הטקסט מתבצעות באמצעות מנגוני ה-SMS של הטלפונים הניידים, באמצעות אפליקציות כגון ווטסאפ ובאמצעות המדיה החברתית, בעיקר פייסבוק. תרבות של מסרונים. זה נהדר ומלהיב וחסכוני – אבל בנהיגה זה עלול לעלות ביוקר.

בכל העולם מנסים לפתח בהשקעה מרובה טכנולוגיות שלמעשה ימנעו את היכולת להשתמש בתכונות השיחה של טלפונים ומכשירי תקשורת אחרים בזמן נהיגה. במקביל מושקע מאמץ רב בחינוך נהגים להתנתקות מוחלטת מהשימוש במסרונים מכל הסוגים – אם נוהגים לא מסמסים. פשוט, מוחלט, חד משמעי. בארה"ב הצליחו, בעזרת סלבריטאים בעלי השפעה ובראשן אופרה ווינפרי, להוריד את רמת השימוש במסרוני סמס בנהיגה ב-30%.
רמת המודעות גבוה: כ-90% מגנים את התופעה, אך ההתמכרות לשיח המסרונים גם היא גדולה. סימולטורים מתקדמים ממחישים לנהגים צעירים את האפקט הדרמטי של ההתמכרות, כאשר כל מטר בכביש הופך למעשה למלכודת מוות וכל שנייה בה לא מתרחש אסון נורא היא בעצם נס. נהג שעסוק במסרונים מאבד קשר עם הדרך לאורך עשרות מטרים. מכונית שנוסעת במהירות של 90 קמ"ש (נסיעה ביו-עירונית) עוברת בכל שנייה 25 מטרים. זמן המיקוד במסרונים הוא ארוך משנייה. במהירות עירונית של 50 קמ"ש מדובר ב-14 מטרים בכל שנייה.

אבל לא ניתן להעביר כל נהג הדרכה בסימולטור והדרך האפקטיבית ביותר להעברת המסר באופן חוויתי אמיתי היא סרטוני וידאו. לדוגמא: המחשה חוויתית עוצמתית שהכינה חברת רכב לצופים בקולנוע בהונג-קונג.

חברת AIG נרתמת למאמץ הכולל להגברת המודעות לנהיגה בטוחה באמצעות תוכניות ביטוח המעניקות הטבות עבור נהיגה זהירה ובטוחה בפוליסות ביטוח רכב.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים