ילד במכונית – שכחת ילדים ברכב

שכחת ילדים ברכב או בדרך – כיצד ניתן למנוע?

מקרים של שכחת ילדים ברכב מטלטלים את התודעה הציבורית. בהשוואה לארה"ב, המצב בישראל טוב. מה ניתן לעשות כדי למנוע מקרים כאלה?

הנה נתון מזעזע שפורסם בארה"ב בחודש יולי 2019: מתחילת השנה נספו בארה"ב 24 ילדים שנשכחו ברכב. 24 ילדים במהלך שבעה חודשים, ממוצע של יותר משלושה ילדים בחודש. בשנת 2018 נספו בארה"ב בנסיבות דומות 52 ילדים, מגיל 7 חודשים ועד גיל 11. כמעט ילד אחד בשבוע.

בישראל, למרות שורה של מקרים שטלטלו את המדינה, המצב הרבה יותר טוב; עפ"י נתוני ארגון 'בטרם', המתמחה בבטיחות ילדים, בין השנים 2008 ו-2016 נספו בישראל 19 ילדים כתוצאה משכחה במכונית. יחד עם זאת, מספר אירועי השכחה באותה תקופה, שרובם לא הסתיימו במוות, היה לא פחות מ-381.

תמותת ילדים כתוצאה משכחה ברכב מהווה בישראל רק 1% ממקרי המוות של ילדים בתאונות, אך כל מקרה כזה, מטבע הדברים, זוכה לתהודה ציבורית גדולה במיוחד.

כפי שניתן להבין, שכחת ילדים ברכב היא תופעה עולמית. אולי יותר נכון לומר – תופעה אנושית. לראייה, זה קורה בכל מקום, בכל הקהילות, בכל המעמדות ובכל המגזרים.
לפי ממצאים של הארגון האמריקני Kids and Cars, בין "שוכחי הילדים" ניתן למצוא מורים, עובדים סוציאליים, שוטרים, קציני צבא, רופאי שיניים ואפילו מדען חלל אחד.

הסיבות העיקריות לשכחת ילדים ברכב הן עייפות, פיזור נפש, תפקוד על "אוטומט". "שכחת ילד אינה עניין של הזנחה אלא עניין של זיכרון", אומר דיוויד דיאמונד, פרופסור לרפואה מאוניברסיטת דרום פלורידה. "זה יכול לקרות לכל אחד ואחת".

איך למנוע שכחת ילד ברכב?

יש שלושה כללי ברזל עליהם חשוב להקפיד, על מנת לצמצם את הסיכון:

  1. לעולם לא להשאיר ילד ברכב, אף לא לדקה אחת. חלק מן המקרים התחילו בקפיצה "לדקה" שנמשכה יותר והסתיימה בטרגדיה.
  2. בכל יציאה מהרכב, לעשות בדיקה שהרכב ריק. בכל יציאה ולו הכי מינורית, להתכופף ולהציץ מבעד לחלונות.
  3. לא לשוחח בטלפון בעת הנהיגה והשהות ברכב. זה מסיח את הדעת.

"טריק" פשוט שיכול למנוע אסון, הוא לשים את התיק האישי – עם הארנק והטלפון – במושב האחורי, ליד הילד. זה מקטין בעשרות אחוזים את הסיכון לשכחת ילד ברכב.
גם שימוש בתזכורות בטלפון הסלולרי עשויות להיות עזר רב.

בשווקים כבר מוצעים פתרונות טכנולוגיים כאלה ואחרים למניעת שכחת ילדים ברכב. ניתן ללמוד עליהם באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. יתכן כי בעתיד, כמו שקרה כבר בעבר עם טכנולוגיות בטיחות רכב, גם פתרונות אלו יהפכו לסטנדרט בתעשיית המכוניות, וישפעו על פתרונות ביטוח הרכב.

לתשומת לב! קיימים גם מקרים בהם ילדים ננעלים בעצמם ברכב. מניעת מקרים מסוג זה מחייבת טיפול אחר, בעיקר הקפדה לא להשאיר ברשות הרבים, או בסביבה בה יש ילדים, רכב לא נעול.

אגב, התופעה אינה רק של שכחת ילדים ברכב, אלא גם של שכחת ילדים בדרך – באתר נפש, מקום בילוי, תחנת דלק. המשפחה נוסעת ורק בשלב כלשהו בדרך מתברר שאחד הילדים נשאר מאחור. מקרים אלו, אף על פי שהינם פחות חמורים, מעידים עד כמה התופעה נפוצה ועלולה לקרות בכל משפחה.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים