רופאה מנתחת - ההיסטוריה של ניתוחים והשתלות

סיפורים מדהימים על ההיסטוריה של ניתוחים והשתלות

בשנת 1000 לפני הספירה בוצע ניתוח ההשתלה הראשון, של בוהן. הניתוח הראשון בהרדמה מלאה בוצע רק בשנת 1849. היום יש לנו ביטוח ניתוחים והשתלות

ניתוחים רפואיים הם עניין שמביא לידי ביטוי עוצמתי במיוחד את התפתחות הידע האנושי. כל ניתוח משלב ידע רפואי וידע טכנולוגי מתקדמים, כאשר החדשנות בתחום זה אינה פוסקת; ניתוחים והשתלות שעד לא מזמן נחשבו למסוכנים מבוצעים היום כשגרה רפואית, פתרונות כירורגיים שבעבר היו בגדר מדע בדיוני נמצאים היום על לוח העבודה של אלפי רופאים מנתחים ברחבי תבל.

הנה כמה אבני דרך בהיסטוריה של ניתוחים והשתלות שימחישו לכם איזו דרך ארוכה עברנו:

ניתוחי קטיעת איברים הקדומים ביותר המתועדים התרחשו כבר לפני 7,000 שנה ובוצעו, כמובן, ללא הרדמה. הרופאים לאורך ההיסטוריה התמחו בביצוע מהיר של הקטיעה – רופא מנתח בצבאו של נפוליאון תיעד 200 קטיעות שביצע ביום אחד – ונהגו לעצור את הדימום באמצעות צריבת כלי הדם החשופים על ידי ברזל מלובן. שיעור התמותה כתוצאה מכריתת איברים בעבר עמד על כ-80%.

כאלף שנים לפני הספירה נפטרה במצרים אישה כבת שישים וגופה נחנט למומיה. בשנת 2001 התגלתה המומיה והארכיאולוגים הופתעו לגלות שבוהן רגלה הימנית נקטעה ובמקומה הונחה בוהן מלאכותית אשר חוברה אל הרגל ברצועות עור. המומיה עם הפרוטזה הראשונה בהיסטוריה מוצגת כיום במוזיאון בקהיר.

במאה ה-18 נמצאו במערות קבורה עתיקות עדויות לניתוחי ראש שבוצעו כבר בתקופה הניאוליתית, לפני למעלה מ-10,000 שנה. מדובר בניתוחי "קידוח גולגולת" במהלכם נפער בגולגולת החולה חור בקוטר של מספר סנטימטרים בכדי לאפשר ל'רוחות הרעות' שגרמו לכאבי ראש, אפילפסיה ותסמינים אחרים לצאת מהמוח, ובכך לסייע לריפוי.

מחקרים מצאו כי הניתוח העתיק בוצע באמצעות גירוד העצם באבן חדה ונמשך כשעה בממוצע. קשה לתאר את הסבל שוודאי נגרם למטופל שחווה את התהליך הזה כשהוא בהכרה מלאה.

ניתוחים והשתלות: הניתוח הראשון בהרדמה מלאה

הרופאים הקדומים הבינו את הצורך באלחוש המנותח כדי למנוע תזוזה ולהקטין את הסבל. בין החומרים בהם השתמשו לצורך זה באזורים שונים בעולם – אופיום, עלי קוקה, צמח הדטורה, אלכוהול ומריחואנה. הקושי המרכזי של השימוש בחומרים הללו היה אומדן הכמות הדרושה לאלחוש אפקטיבי. לכן, פעמים רבות, ניתן מינון קטן מדי, שלא טשטש את החולה או גדול מדי, שגרם למותו כתוצאה ממנת יתר.

רק בשנת 1849 בוצע הניתוח הראשון בהרדמה מלאה באמצעות אתר.

הרופא שניתח את עצמו

ב-1.5.1961 היה ליאוניד רוגוזוב, מתמחה ברפואה כירורגית, אחד מ-12 חברי משלחת, אשר חיו לבדם בבסיס מחקר בקוטב הדרומי, ללא שום יכולת לצאת מהמקום עד להפשרת השלגים שהיתה צפויה רק חודשים לאחר מכן.

לרוע המזל, לקה רוגוזוב בדלקת התוספתן ובלית ברירה נאלץ לבצע בעצמו ניתוח כריתה. במשך שעתיים מישש רוגוזוב את איבריו והצליח להסיר את התוספתן המודלק ולתפור את עצמו. הניתוח הצליח ורוגוזוב הבריא לחלוטין. רק לאחר כשנה סיים את עבודתו במסגרת המשלחת, וחזר לרוסיה, שם המשיך בלימודיו והפך למנהל מחלקת כירורגיה בבית חולים בלנינגרד.

העידן המודרני: ביטוח ניתוחים והשתלות

כשקוראים את הסיפורים הללו קשה שלא לחוש הקלה גדולה על כך שאנו חיים בתקופה המודרנית ונהנים מרפואה מתקדמת, איכותית ונגישה.

חלק ניכר מן הניתוחים, בעיקר כמובן אלה הנפוצים ביותר, מכוסים במסגרת סל הבריאות הממלכתי, שניתן ע"י המדינה חינם לכל אזרח ובמסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים. ניתוחים אחרים וטיפולים מחליפי ניתוח, בדרך כלל החדשניים יותר וכמובן הנדירים יותר, מכוסים במסגרת של ביטוח בריאות פרטי הנרכש מחברת ביטוח, המאפשר לכם גם לבחור את המנתח.

כיסוי לניתוחים ולטיפולים מחליפי ניתוח בישראל הוא כיסוי הבסיס בפוליסת ביטוח בריאות פרטי, ועליו ניתן להוסיף הרחבה להשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, הרחבה לתרופות מחוץ לסל ועוד.

ככל שמדע הרפואה מתקדם ומציע יותר ויותר פתרונות, הביקוש לביטוח בריאות פרטי גואה, בישראל ובכל העולם. בעידן בו הכל אפשרי ודינאמי, ביטוחי הבריאות עם כיסוי ניתוחים והשתלות, לתרופות ובדיקות מתקדמות הפכו להיות למרכיב היסודי והעיקרי בסל הבריאות האישי והמשפחתי.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים