על טבעונות ועל בריאות המשפחה

בריאות המשפחה: על טבעונות ועל תזונה נכונה

האם טבעונות משפיעה על בריאות המשפחה? במחקר שבוצע לאחרונה מתברר כי אחוזי הגידול במספר העוברים לטבעונות בישראל הם הגבוהים ביותר בעולם. בעוד שמחקרים נערמים ולא נמצאה תשובה חד משמעית לשאלה: האם הטבעונות בריאה?

טבעונות, על פי הגדרת האנציקלופדיה, היא "אורח חיים המתאפיין בהימנעות מאכילת בשר בעלי חיים, חלב, ביצים, ומזונות אחרים המוכנים מהם, ובנוסף לכך, גם בהימנעות משימוש במוצרים העשויים מעור בעלי חיים (כולל פרווה צמר, ונוצות) לביגוד, הנעלה, וריהוט" (ויקיפדיה).

בשנים האחרונות פורסמו לא מעט מחקרים על טבעונות ועל בריאות, אשר ביקשו להוכיח כי הטבעונות הינה אורח חיים בריא מצד אחד או מזיקה מצד שני. התוצאות והמסקנות? תלויה במממן המחקר, כמובן. אז אם גם אתם חושבים על הבריאות, מה אנחנו בכל זאת יכולים לדעת על הטבעונות בוודאות?

אידיאולוגיה וסגנון חיים – לא אותה הגברת

ראשית, חשוב להפריד בין טבעונות הנובעת מתוך אידיאולוגיה של הימנעות מפגיעה בבעלי חיים ובין אורח חיים טבעוני המבוסס על ההנחה כי מוצרי מזון המוכנים מיצורים מן החי מזיקים לגוף. לעיתים רבות שני הנושאים מעורבבים זה בזה משל היו עקרון אחד ויחיד, אולם הלכה למעשה מדובר בשני עקרונות שונים במהותם הבסיסית. בעוד שעקרון ההימנעות מפגיעה בבעלי חיים הינו שיקול מוסרי, בחינת הטבעונות כדרך חיים מונעת מטעמים אישיים גרידא של הקפדה על  אורח חיים בריא ועל תזונה נכונה מתוך דאגה לבריאות הגוף, הנפש והנשמה.

"יהיו מזונותיך תרופותיך ותרופותיך מזונותיך"

הקשר בין תזונה נכונה לבריאות הוא ברור, אך היפוקרטס, בשמו נשבעים הרופאים בעולם, קשר בין המזון שלנו לרפואה. בבואנו לדון על טבעונות ועל בריאות, חשוב כי נתמקד בהיבטים המוכחים של השלכות הטבעונות על אורח החיים של האדם. לשם כך חשוב ביותר לבדוק את תוצאות המחקרים ולא פחות חשוב – לבדוק את הגוף המממן את המחקר והגורמים העומדים מאחוריו. ברוב המקרים יהיה קשה ביותר למצוא מחקרים אובייקטיביים לחלוטין. מסתמן כי מחקרים כבר לא מהווים אסמכתא אמיתית כל עוד לא הוכח כי הם אובייקטיביים.

אם כבר מדברים על טבעונות ועל בריאות המשפחה; בסוף שנת 2014 פורסם מחקר לפיו הטבעונות פוגעת בפוריות. המחקר עורר לא מעט גלים בקהילה המדעית, במיוחד לאחר שהתגלה כי למעשה מדובר במחקר לקוי הכולל לא מעט טעויות ויתרה מכך – מבוסס על מדגמים לא איכותיים. כמו כן, המחקר כלל לא פורסם בכתבי עת מדעיים.

מאידך אנו זוכים לראות לא מעט מוצרי חלב המוזכרים בהצגות ילדים, תכניות טלוויזיה וחסויות מסחריות המתבססות על מחקרים המוכיחים כי החלב מסייע לחיזוק העצמות ובעל תרומה משמעותית של סידן לגוף. החלב מהווה חלק בסיסי ביותר בתפריט האנושי אלפי שנים ואחראי על ערכים תזונתיים כגון ויטמינים מקבוצת B ,ויטמין A ,ויטמין D, אשלגן, אבץ ומגנזיום. מחקרים אחרונים בתחום מצביעים על כך שחלב מסייע להימנעות מאוסטאופורוזיס והשמנת יתר.

לסיכום, הגענו למקום ממנו התחלנו. כאשר ההחלטה לעבור לאורח חיים טבעוני היא משיקולי מוסר, אין צורך להוכיח דבר – זהו שיקול אישי מאוד שאין הוא קשור להיבטים העמוקים של בריאות ושמירה על אורח חיים בריא. בהיבט הבריאותי הפיזי, הדברים באשר לחשיבות התזונה הטבעונית טרם הוכחו באופן חד משמעי, מה שכמובן מלבה את הוויכוח סביב הנושא וממשיך להזין את המחקרים הבאים בתחום ואת ערוצי המדיה החברתית.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים