תביעת ביטוח בשווי 21 מיליון דולרים - מגזין AIG

תביעת ביטוח בשווי 21 מיליון דולרים עדיין ממתינה

חלפו שנתיים מאז השריפה במגדל טאמוויל בדובאי, ובמקום תביעת ביטוח מסודרת האירוע מחולל דיון סוער במדיה הכלכלית והפיננסית. סיפורי ביטוח מהעולם

בתאריך 18 בנובמבר 2012 עלה באש מגדל טאמוויל (Tamweel Tower), מגדל רב תכליתי – מגורים, דירות נופש ושטחי מסחר – שמהווה חלק ממתחם המגדלים המפואר אל ג'ומהורייה בנסיכות הנפט דובאי, אחת המדינות העשירות בעולם. האש פרצה כתוצאה מסגריה שהושלכה למערכת פינוי האשפה של המגדל. התוצאה היתה הרסנית, המגדל בן 34 הקומות הפך לבלתי ראוי למגורים ומסוכן ואלפי הדיירים שנחלצו בשן ועין מן השריפה נותרו ברובם הגדול חסרי בית כאשר כל מטלטליהם עלו בעשן.

מאז חלפו שנתיים ואירוע השריפה של מגדל טאמוויל הפך לאחד מסיפורי תביעת ביטוח המדוברים בעולם, עם אלפי כתבות, סקירות וניתוחים במדורי הכלכלה, הביטוח והצרכנות של אתרי האינטרנט בכל השפות.

תמונת המצב היא שהמגדל, אחד מן הבולטים בקו הרקיע של דובאי, ניצב עדיין בלב הרובע בדיוק כפי שהיה לאחר השריפה – מגדל שרוף ונטוש, שיפוץ המבנה שעלותו האמירה עד ל-21 מיליון דולרים לא החל, הדיירים לא קיבלו כל פיצוי והם נאלצים לממן מגורים חלופיים באלפי דולרים לחודש, כאשר חלק גדול מהם ממשיך לשלם את החזרי המימון לרכישת הדירה שנשרפה. חברת הביטוח שביטחה את המגדל, עראב אוריינט, עדיין מחפשת בעצם את הלקוח שלה כדי להתחיל להניע תביעת ביטוח.

מומחי ביטוח מסבירים כי שורש התסבוכת הוא במבנה הבעלות על המגדל, שכולל לא פחות מ-160 בעלי ענין. כמו כן מסבירים מומחי הביטוח כי בירוקרטיה עסקית בנסיכות הנפט מקשה מאוד על טיפול במקרה המסוים הזה, שהוא אמנם חריג בעוצמתו אך קלאסי במהותו – תביעת ביטוח כתוצאה מנזק למבנה ולרכוש כתוצאה משריפה. אירוע ביטוחי כמעט שגרתי.

ברקע ההתרחשויות, שכאמור עלו על סדר היום של העיתונות הכלכלית והצרכנית בעולם, ניצבים הרגלי צרכנות הביטוח של תושבי הנסיכויות במפרץ הפרסי – מה שלא חייבים לא עושים. אזרחי דובאי, לדוגמא, נמצאים בתת ביטוח עד פי ארבעה בהשוואה למדינות עם כלכלה דומה. למעלה ממחצית אזרחי דובאי, מן הנוסעים המתמידים ביותר בתבל, לא רוכשים ביטוח נסיעות. בתחום ביטוח בריאות המצב דומה.
פרשני כלכלה וצרכנות מסבירים את התופעה בחוסר מודעות בכל מה שקשור לביטוח או תביעת ביטוח מצד אחד, ובאדישות פיננסית שנובעת מן העובדה שאזרחי נסיכויות הנפט הם בדרך כללי אמידים, אם לא למעלה מזה.

קבלו הצעת מחיר מהירה ומשתלמת


    הורדת מסמכים