קניתם רכב חשמלי? תצטיידו בביטוח דירה
ביטוח רכב חשמלי – חובה, מקיף - זהה ביסודו לביטוח הרכב שאתם מכירים. אבל עמדת הטעינה שלכם בעצם מכוסה בביטוח הדירה או דרך פוליסה ייעודית לעמדת טעינה. חשוב לדעת
מהפכת הרכב החשמלי הגיעה לשלב שבו כולם מבינים שהמשחק בעצם הוכרע, וכל מה שנשאר הוא לעקוב אחרי לוח התוצאות. שנת 2021 תירשם בהיסטוריה של תעשיית הרכב כשנת המפנה עם צמיחה של יותר מ-100%. כלומר, שוק הרכב החשמלי יותר מהכפיל את עצמו תוך שנה.
במספרים: בשנת 2021 נמכרו למעלה מ-6 מיליון כלי רכב עם מנוע חשמלי – קומפקטיות, משפחתיות, מסחריות ומשאיות קלות. נתח השוק בשנת 2021 עומד על 8.4%. גם אתם ודאי מרגישים את הנוכחות של המהפכה החשמלית ברחובות ובכבישים.
שוק הרכב החשמלי מתחלק לשתי קטגוריות: היברידי פלגין (PHEV) וסוללה (BEV). כלי הרכב בקטגוריות BEV, המכונים גם "חשמלי מלא", מהווים 71% מכלל המכירות ב-2021.
רכבים היברידיים "מסורתיים" אינם כלולים בסטטיסטיקה הנ"ל, שכן המנוע החשמלי שלהם אינו דורש טעינה באמצעות התחברות לעמדת טעינה, אלא נטען בעת פעולת מנוע הבנזין/דיזל.
חשמלי היברידי (פלגין) וחשמלי מלא
רכב "חשמלי מלא" קל להסביר, כי יש לו רק את המנוע החשמלי שעושה את כל העבודה ודורש הטענה שוטפת של הסוללה באמצעות עמדת טעינה.
לרכב היברידי פלגין יש שני מנועים שיכולים לספק חוויית נהיגה מלאה. המנוע החשמלי יכול לפעול לבדו למרחק של כ-60 ק"מ, טווח נסיעה שיכול להספיק לנסיעה לעבודה וחזרה או ליום סידורים. כלומר, רכב היברידי פלגין של משפחה, במיוחד רכב שני, יכול לעבוד רק עם המנוע החשמלי כמעט כל הזמן.
כמובן שנדרשת הטענה שוטפת באמצעות עמדת טעינה כדי לעשות זאת. לנסיעות ארוכות וליום סידורים מורכב במיוחד כדאי להצטייד גם בטנק דלק מלא.
ביטוח רכב חשמלי – הכל (כמעט) אותו דבר
צרכי הביטוח של רכב חשמלי זהים לאלה של רכב בנזין/סולר. ביטוח חובה, ביטוח מקיף, וביטוח צד ג', כתבי שירות – הכל זהה למעט הבדלים מסוימים.
לדוגמא: מאפייני כתב השירות לשירותי דרך הם שונים עבור רכב חשמלי. הסיבה היא פשוטה: כאשר רכב רגיל נתקע בגלל טנק דלק ריק, אפשר להביא אליו את מקור האנרגיה. לעומת זאת, רכב חשמלי שנתקע בגלל סוללה ריקה, יש להטעינו או לגרור אותו אל עמדת הטעינה הקרובה. הבדל קטן אבל משפיע.
לתשומת לב! הביטוח לעמדת הטעינה אינו חלק מביטוח הרכב אלא חלק מפוליסת ביטוח הדירה, או דרך פוליסת ביטוח ייעודית לעמדת טעינה.
עמדת טעינה פרטית לרכב חשמלי, מלא או היברידי
נכון שיש (ויהיו עוד יותר בקרוב) עמדות טעינה ציבוריות ברחובות ובחניונים, אבל קשה להאמין שמי שרוכש רכב המחייב טעינה שוטפת – חשמלי מלא או היברידי פלגין – יוכל לוותר על עמדת טעינה פרטית.
עמדת טעינה לרכב חשמלי נושאת עמה כמה דילמות: היכן למקם אותה, איך להתחבר לרשת החשמל, איך לעמוד בדרישות הביטוח.
חשוב לדעת!
- מיקום עמדת טעינה פרטית חייב להיות עפ"י חוק ובהתאם לתקנות הרשות המקומית, ולתקנון הנכס (בניין, מגרש וכד') בו יש לבעלי עמדת הטעינה היתר להתקינה.
- התקנת עמדת טעינה פרטית צריכה לעמוד בתקנים של בטיחות ולהתבצע ע"י חשמלאי מקצועי מוסמך.
- עלויות החשמל חלות על בעלי עמדת הטעינה.
- טעינת רכב חשמלי ואחזקת עמדת טעינה פעילה כרוכות בסכנת התלקחות.
עמדת טעינה פרטית – חלק מביטוח דירה
למעט נזק לרכב של בעלי עמדת הטעינה, המכוסה במסגרת הביטוח המקיף לרכב, ענייני הביטוח של עמדת הטעינה באים על פתרונם במסגרת ביטוח דירה (או דרך פוליסת ביטוח ייעודית לעמדת טעינה):
- ביטוח תכולת דירה – נזק לעמדת הטעינה עצמה, המותקנת במקום חניה הנחשב חלק מדירה או בית, אינו מכוסה באמצעות פוליסת ביטוח תכולת דירה, וכלול רק אם נרכשת הרחבת צמודי מבנה עם כיסוי לעמדת טעינה.
- ביטוח מבנה דירה – נזק שייגרם לעמדת הטעינה יכוסה בפוליסת ביטוח המבנה בהתאם למקרה ביטוח הנקובים בספר הפוליסה.
- ביטוח צד ג' – נזק שנגרם לרכוש של צד שלישי כתוצאה מהתלקחות של עמדת טעינה פרטית, מכוסה במסגרת כיסוי צד ג' בביטוח הדירה (מבנה ו/או תכולה) עד גבול האחריות הנקוב בפוליסה.
עמדת טעינה פרטית בחניון של בית משותף
ועד בית רשאי לדרוש קיומו של כיסוי צד ג', ואף להגדיר היקף כיסוי נדרש, כדי להתיר התקנת עמדת טעינה פרטית בחניון של בנין דירות, בכלל זה בחניה פרטית של בעלי הרכב ועמדת הטעינה.
ניתן להתאים את היקף הכיסוי לנזקי צד ג' בפוליסה (מבנה או תכולה) בהתאם לדרישת ועד הבית.